راهکارهای کسب درآمد پایدار در شهرداریها

تعداد بازدید۳۸۴۹مرتبه

increase-income[1]با درود
امروزه در بسیاری از شهرهای کشور نحوه کسب درآمد توسط شهرداری ها به چالشی بزرگ تبدیل شده است . کسب در آمد از منابع پایدار در طول زمان موجب تقویت شهرداری می شود که این خود سبب می گردد شهرداری نقش فعال تر و مفید تری در محیط شهری ایفا نماید و پاسخگویی مناسبی به نیاز های شهروندان در محیط شهری داشته باشد.اهمیت این موضوع بنده را بر آن داشت تا به بررسی ایده‌ها، راهکارها و مقالاتی که پیرامون کسب درآمد پایدار در شهرداریها نوشته شده‌اند، بپردازم. شایسته می‌بینم شما گرامیان نیز دیدگاه‌ها و نظراتتان را پیرامون مباحث ذکر شده عنوان نمایید. باشد تا با همفکری و هم اندیشی بتوانیم نقش قابل ملاحظه‌ای درتغییر نگاه مدیران و مردم شهرمان داشته باشیم.

ایجاد شهرها و پیدایش مساله شهر نشینی دارای سابقه طولانی در کشورمان میباشد ولی سابقه ی اداره شهرها توسط سازمان های محلی ( شهرداریها ) مبتنی بر قوانین مکتوب و مشخص به کمتر از یک قرن می رسد . رشد جمعیت و رشد جمعیت شهری و گسترش مهاجرت از روستا به شهر و مهاجرت از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ و کلان شهرها و تحولات جمعیتی شامل مهاجرت ، افزایش زاد و ولد و کاهش مرگ و میر به دلیل بالا رفتن سطح بهداشت مستقیماً بر شهرها تاثیر گذاشته اند این افزایش جمعیت باعث افزایش مشکلات عدیده به شهرداری های کشور گردیده است از آنجا که اداره مطلوب شهرها و ارائه ی خدمات مناسب و کنترل و هدایت پروژه های عمرانی علاوه بر اعمال مدیریت صحیح مستلزم کسب اعتبارات کافی و هزینه ی صحیح آن میباشد ، لذا شهرداری ها بعنوان سازمان های محلی جهت انجام وظایف خود می باید از امکانات مناسب مالی برخوردار باشند.شهرداری ها در کشورهای پیشرفته جهان با هماهنگی کامل دستگاههای ذیربط اداری به انجام وظایف گسترده در خصوص مدیریت شهری می پردازند در این کشورها شهرداری و شهرداران از منزلت والایی برخوردارند و دارای اختیارات ویژه ای میباشند در حالیکه در کشور ما ایران اتکای بیش از حد اکثر شهرداریهای کشور به درآمدهای حاصل از مسکن و فروش تراکم باعث افزایش و تشدید قیمت مسکن و بروز مشکلات و بحران های مالی در مقاطع مختلف زمانی برای شهرداریها شده است .هرچند درآمد شهرداریها در سالهای اخیر از طریق اخذ عوارض گوناگون و دیگر منابع از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است اما متقابلاً هزینه های آن نیز افزایش یافته وامروزه دستیابی به روشهای جدید و پیش بینی منابع درآمدی مطمئن و پایدار و تعدیل هزینه های شهرداری دغدغه اصلی مدیران و برنامه ریزان امور شهری از جمله شوراهای اسلامی شهرها و شهرداران می باشد.
شناخت مهمترین تنگناها و مسائل شهرداریها کمک فراوانی به حل مسئله خواهد نمود که اهم آنها عبارتند از:
قدیمی بودن قوانین شهرداری – نبود هماهنگی بین دستگاههای اجرایی با شهرداری – عدم ضمانت اجرایی جهت اجرای کامل قوانین – نداشتن جایگاه و منزلت عمومی شهرداری و شهرداران بر خلاف کشورهای پیشرفته – عدم اعمال مدیریت واحد شهری – ضعف و فقدان تخصص مرتبط در بین شهرداران منتخب از سوی شوراها- فقدان فرهنگ عمومی در شناختن شهرداری به عنوان یک سازمان محلی منتخب مردم و عدم هماهنگی با شهرداری- مشکلات مالی شهرداری ها ناشی از تصمیمات دولت در خصوص استقلال شهرداریها – کمبود کمکهای مالی دولت به شهرداریها -حذف پاره ای از عوارض شهرداریها در قانون تجمیع و بسیاری از مشکلات اساسی دیگر باعث تمایل شهرداریهای کشورمان به کسب درآمد با روشهای غیر متداول و غیر منطقی به خصوص افزایش فروش تراکم – فروش و حذف پارکینگ- افزایش هزینه های تفکیک واحد ، زمین ، عوارض تجاری ،عوارض وصول پروانه شده است.

ارائه راهکارها :
با عنایت به موارد فوق به نظر می رسد شهرداریها باید رویکرد تازه ای نسبت به مسائل داشته که برخی از آنها بعنوان پیشنهادات جهت بهبود در کسب منابع درآمدی پایدار در شهرداریها ارائه می گردد:
* بازنگری و اصلاح قوانین شهرداریها با توجه به قدمت آنها بمنظور افزایش کارایی و متناسب با اختیارات شهرداریها
* تسریع در اجرای مدیریت واحد شهری و واگذاری وظایف دستگاههای اجرائی مرتبط به شهرداریها .
* گسترش برنامه های آموزشی و ترویجی و ایجاد زمینه تفاهم و همکاری بین مردم و شهرداریها در راستای جلب مشارکت عمومی فراهم گردد .
* بکارگیری و استخدام نیروها با توجه به نیازهای تخصصی و افزایش بهره وری نیروی انسانی در شهرداریها
* آموزش شهروندان بمنظورگسترش همکاری با شهرداری در زمینه هائی نظیر مدیریت پسماند، فضای سبز، مبلمان شهری و….
* ایجاد منابع درآمدی جایگزین روشهای متداول موجود در شهرداری به جای افزایش و فروش تراکم و …
– مشارکت با بخش خصوصی در راستای اجرای طرحهای عمرانی و خدماتی و فروش خدمات مناسب به متقاضیان
– اتخاذ روشهای تشویقی و ایجاد زمینه مناسب در پرداخت عوارض از سوی شهروندان و تقویت سیستم مالیاتی
– استفاده مناسب و صحیح از املاک و مستغلات شهرداری در راستای افزایش درامد شهرداری
– افزایش درآمد از طریق احداث کارخانجات تولیدی متناسب با وظایف شهرداری و فروش کالاها و مصالح تولیدی – استفاده از تجربیات کشورهای پیشرفته در جهت افزایش درآمد
– گسترش امر نظارت در امور مرتبط با طرحهای عمران شهری
* برنامه ریزی و اعمال و اجرای طرحهای درآمدزا مانند:
احداث مجتمع توریستی تفریحی در مناطق دارای استعداد و پتانسیل طبیعی – احداث کارخانه تولید مصالح شن و ماسه و قطعات بتنی – تولید انبوه گل و گیاه و نهال و گیاهان گلخانه ای و فروش آنها با توجه به اقلیم و آب و هوای منطقه – اجرای طرح تفکیک زباله های شهری – بکارگیری و اجرای روشهای جدید مکانیزه بمنظور کاهش هزینه پرسنلی در خدمات شهری- ایجاد صنایعی تبدیلی چون بازیافت کاغذ و پلاستیک با مشارکت بانکها و بخش خصوصی – ایجاد مرکز اجاره (بانک) ماشین آلات عمرانی شهرداری- افزایش بهره وری و نیروی کار با استفاده از آرتقاء آموزش و دوره های بازآموزی – بررسی دقیق و توجیه اقتصادی و فنی طرحهای خدماتی مورد نیاز شهروندان و…

+ نوشته شده توسط ابراهیم نعیمی

6 دیدگاه در “راهکارهای کسب درآمد پایدار در شهرداریها

  1. با سلام
    ممنون از دوست عزیزمان،مطالب گفته شده میتواند ذر ایجاد درآمد پایدار برای شهرداریها بسیار موثر باشد.خواستم به یکی دیگر از روشهای جذیذافزایش منابع مالی شهرداریها در ذیل اشاره کنم.
    اوراق مشارکت میتواند به عنوان یکی از ابزارهای تامین مالی شهرداریها به شمار آید.همچنین دولتها از آن به عنوان یکی از ابزارهای اعمال سیاستهای پولی انقباضی استفاده میکنند.فروش اوراق مشارکت روش اثر بخشی است که به وسیله آن پولهای مردم جمع آوری و صرف کارهای مهم و پروژه های عمرانی شهرداریها میشود.از وظایف مهم شهرداریهاانجام پروژه های بزرگ عمرانی از قبیل ساخت پارکینگهای طبقاتی،گسترش معابر ،ایجاد پل ها و تقاطع های غیر هم سطح و … بوده که با اخذ عوارض دریافتی فعلی از مردم امکان اجرای آنها میسر نمیباشد.بنابر این میبایست از روشهای نوین تامین مالی نظیر فروش اوراق مشارکت با همکاری بانکها و موسسات مالی استفاده نمود.

  2. دوست خوبم درود
    بدون شک مسئله کسب درامد پایدار یکی از مشکلات اساسی اکثر شهرداریها از جمله شهرداری شهرمان می باشد . راهکارهایی که در متن بالا ذکر شد را پسندیدم ولی موضوعی که فراموش شد نحوه و چگونگی اجرا موارد فوق می باشد یا ساده تر بگویم ۱- کدام یک از دوایر شهرداری مسئول اجرای موارد فوق می باشند ، ۲- بودجه لازم برای اجرا این طرح ها از کجا و توسط کدام نهاد تامین می شود . شاید پرداختن به جزئیات در این سایت مقدور نباشد اما شما نیز مثل من می دانید که بسیاری از طرح های ذکر شده در متن فوق در گذشته نیز بدان اندیشیده شده بود ، شرکت عمران چشمه کیله ( اگر درست به یاد داشته باشم ، که مقداری از سهام آن نیز بین همشریان گرامی توزیع شد ) ، کارخانه اسفالت ، تولید مصنوعات بتنی ، پایانه گل و گیاه و همین پارکینگ طبقاتی و مکانیزه ( بارها بنده حقیر خود شاهد کاتالوگهای آن بودم ) و ….. اما چه شد که نشد من نیز مثل شما نمی دانم !؟

  3. سلام خدا قوت
    ابتدا جای تشکردارد برای راه اندازی این سایت مفید . ای کاش همه دولت مردان ما هم وقتی پشت تریبون صدا وسیما می ایستند و می گویند هنوز به جایی نرسیدیم و داریم فکر می کنیم تا تصمیم درست را بگیریم هم چنین سایتی داشتند تا از نظرات مردم فهیم و نخبه ایران استفاده کنند .مغزهر ایرانی خود یک انرژی هسته ای صلح آمیز است . وقت آن رسیده که سخن را کوتاه کنیم وعمل کنیم . باید ببینیم به جه دلیل طرح هایی که در سطح شهر اجرا شده است ، ناقص مانده ، مانند طرح پارکنگ طبقاتی و یا پارک بان و… آیا مشکل تخصیص منابع داشته ؟ منایع پیش بینی شده محقق نشده ؟ منافع بعضی تامین نشده ؟! حمایت ها سست شده ؟ ویا تصمیم یک شبه بوده ؟؟ اشکال کار کجاست ؟
    اما مشکل اصلی تامین در آمد شهر می تواند ۱- نداشتن زیر ساخت مناسب جذب سرمایه ۲- عدم هماهنگی بین ارگان ها ۳- نداشتن ایده مناسب ۴- عدم توان بکار گیری ایده های مناسب ۵- عدم حمایت از طرف مراکز حمایت گر خارج از شهر ۵- بخشی نگری و تمرکز منابع دریک نقطه از شهر ( در حال حاضر شرق تنکابن منطقه محروم و غرب تنکابن به عنوان بالای شهر شناخته می شود در حالی که مدخل اصلی ورودی به شهر از طرف شرق است که تاثیر بدی روی ذهنیت مسافرین می گذارد)
    ۱-امروزه در دنیا برای کار آفرین اهمیت ویژه ای قائل هستند اگر یک سرمایه گذار بخواهد اقدامی انجام دهد تنها با فکر کردن به مسیر پیش رویش یا تجربه کارهای گذشته اش ، که چطور در پیچ وخم ادارات مختلف و با پرداخت چه مبالغ هنگفت و نا صوابی توانسته یک مجوز بگیرد ، از انجام کار پشیمان می شود. اگر مانند مراکز استان یک اتاق سرمایه گذاری در شهرداری یا فرمانداری شهر تاسیس و اطلاع رسانی درست شود که قادر است ظرف مدت مشخص تمام نیاز های سرمایه گذاران را تامین نماید .بخش خصوصی قادر است به شهرداری کمک نماید . ۲- توجه به ظرفیت های شهر های مجاور مانند فرودگاه بین المللی رامسر در آینده نزدیک – این خود یک فرصت استثنایی است که تا راه اندازی فرودگاه در اختیار ماست .آیا تابه حال به این فکر کرده اید که گردشگر خارجی بعد از تماشای شهر زیبا و کوچک رامسر به اولین جایی که میرسد کجاست ؟ چگونه می خواهید از او استقبال کنید . چه نیاز هایی می تواند داشته باشد ( بررسی این موضوع خود نیاز به کار کارشناسی با استفاده از افرادبا تجربه و اجرای چند سمینار دارد آ یا شما آماده اید) با این بیمارستان وسط شهر و ساختمان های پزشکان و مراکز بانکها و ادارات در اطراف آن که خود عامل ترافیک است و نداشتن جای پارک و پراکندگی مراکز خرید و نداشتن مرکز تفریح و سرگرمی و مردمی که به دلیل نداشتن در آمد کافی کاری می کنند که مسافران این شهر را به عنوان پایتخت گرانی ایران می دانند آیا می شود ؟ اگر بخواهیم حتما می شود . خداوند با صابران است .
    ساخت یک خلیج کوچک در فاصله دریا تا پل تاریخی چشمه کیله و ساخت مرکز تفریح برای خانواده در اطراف آن و معافیت دریافت عوارض از افراد بمومی برای آن و سایر نقاط گردشگری ، استفاده از زمین های ارگانها و موسسات دولتی و نظامی برای احداث مرکز تفریح و گردشگری ، دادن مجوز های تشویقی به افراد و نهاد های دولتی وخصوصی برای احداث موزه ، شهر آبی ، باغ وحش و باغ پردگان و…
    جذب گردشگر ، کار سختی نیست برای شهر ما ، فقط کافی است در تعطیلات سری به پارک شورا بزنید و ببینید چند سرویس بهداشتی و آلاچیق چگونه مسافرین را جذب می کند. با تشکر امیر – کارشناس برنامه ریزی وتحلیل سیستم ها
    مـا بـه آن مـقـصـد عـالی نـتـوانیم رسیـد هـم مگر پیش نهد لطف شما گامی چند

  4. با سلام ۱- متکی نبودن شهرداری به ساخت و ساز و انبوه سازی در باب تامین در آمد
    ۲- فرهنگ سازی در رابطه با اقشار کم در آمد جامعه به منظور ارتقای مسائل کمی و کیفی در شهرداری ها
    ۳- معتقدم با توجه به گسترده بودن طیف وسیعی از شهرمان پیشنهاد منطقه ای کردن شهرداری را دارم
    ۴-۸۰ درصد از مراجعه کنندگان در شهرداری به دلائل مختلف از ایجاد و توسعه کسب و کار خود ناراضی هستن چراکه ورود هر شخص حال حقیقی یا حقوقی تحت هر عناوین باید ایجاد انگیزه و برخورد خوب را در شهرداری در ذهن خود مشهود نماید. نصب پارچه های رنگارنگ و نوشته های عناوین اشخاص به عنوان نمونه عزل و نصب و غیره باید از دیواره فرهنگ خوب شهرمان مخدوش شود.