روز جهانی کاردرمانی مبارک

تعداد بازدید۳۵۷۹مرتبه

image-43cdfbeb01a67d1e1b8f3ecc1546e0238b83d2dec012f040e924f7ee41860e90-Vدر دنیای امروز چه بسیارند انسانهای عاشق و مهربانی که بناو انتخاب شغلشان خدمت به بشریت است . یکی از این شغلهای سخت اما فداکارانه کاردرمانیست . لذا ضمن تبریک به این بزرگواران به گوشه ای از فعالیتها و معرفی این حرفه میپردازم.
کاردرمانی معادل Occupational Therapy درانگلیسی و Ergo Therapie در فرانسوی است. سازمان بین المللی و نهاد نظارتی بر کیفیت آموزشی، علمی و بالینی آن” فدراسیون جهانی کاردرمانی (World Federation of Occupational (WFOT) Therapists)” نام دارد، که اکثر کشورهای معتبر دارای این رشته نظیر جمهوری اسلامی ایران عضو این فدراسیون می باشند.مطابق تعریفWFOT ، کاردرمانی رشته ای از گروههای پیرا پزشکی در حیطه ی توانبخشی و سلامت می باشد.

کاردرمانی برانجام فعالیت هدفمند تکیه میکند. عقیده بر آن است که فعالیت هدفمند در ارتقاء وضعیت سلامتی و کیفیت زندگی فرد و جامعه تاثیر بسزایی دارد .
از دیدگاه کاردرمانی، اصل بر توانمندی ها و توانایی های موجود فرد و تکیه بر ارزش مداری و ارزش گذاری بر کارکرد های عملکردی فرد می باشد.
دیدگاه اصلی کاردرمانی بر اساس حفظ حرمت انسانی و توجه به توانایی های موجود افراد پس از بروز اختلال و معلولیت می باشد و در این زمینه با استفاده از روشهای نوین روانشناسی نظیر Model of Human Occupation و…. و استفاده از دانش مرتبط با Kinesiology ,Biomechanic, Activity Analysis , Neurology ,…. به ارائه فعالیتهای قابل انجام و همراه با موفقیت و متناسب ولذتبخش به فرد میپردازد تا با ایجاد ارزشمندی و ارزشمداری در شخص و سپس در جامعه بتواند زمینه و بستر یکپارچگی اجتماعی فرد معلول را با جامعه فراهم آورد.
کاردرمانگران بر اساس دانش مبتنی بر روان شناسی نوین و همچنین علوم پزشکی و تجزیه و تحلیل فعالیت های هدفمند به کارکردهای بالینی در کلیه حیطه های توانبخشی به فعالیت و اقدامات بالینی می پردازند.
این حیطه ها عبارتند از :

۱) بیماریهای نورولو‍‍ژیک نظیر سکته مغزی ، ضربه ی مغزی ، مولیتپل اسکلروزیس، پارکینسون ، A.L.S ، بیماران ضایعات نخاعی ، فلج مغزی کودکان و …

۲) بیماریهای ارتوپدیک نظیر شکستگی ها ، پارگی تاندون عضلات و رباطهای مفصلی ، R.s.D و سوختگی هاو …

۳) بیماریهای روانی نظیر اسکیزوفرنی ، افراد نوروتیک ، اختلال شخصیت ، فوبیا ، P.T.S.D

۴) بیماریها و اختلالات ذهنی نظیر کودکان بیش فعال و کم توجه ، اوتیسم ، اختلالات نافذ رشد P.D.D ، عقب ماندگی ذهنی ، سندرم داونDown ، اختلالات یادگیری کودکان و…

۵) بیماری های مرتبط با حوزه ی سالمندی نظیر آلزایمر و دمانس

۶) اختلالات رفتاری مرتبط با حوزه ی معتادین

۷) زمینه ی مرتبط با رشد کودکان و توانمند سازی عصبی نوزادان نارس نظیر Preterms و نوزادان در واحد مراقبت های ویژه ی NICU

۸) زمینه های مرتبط با صنعت نظیرسلامت کارکنان و کارگران و کارمندان حین انجام کار ، بهینه سازی ابزار آلات

کاردرمانگران با تاٌکید ویژه بر تسهیل عملکردهای روانی_عاطفی بیمار و خانواده و افراد مرتبط با فرد معلول و ایجاد انگیزه و توان جهت توجه بر کار آمدی فرد و ارائه و انجام فعالیت های هدفمند متناسب و مرتبط با حوزه ی اجتماعی،شغلی،زندگی روزمره ی فرد نقش مهمی در بالا بردن سطح کیفیت زندگی فرد داشته و موجبات بازگشت مجدد و یکپارچه شدن فرد و خانواده مبتلا به ضایعه با جامعه را فراهم می آورند.
رشته کاردرمانی در ایران با حضور کاردرمانگرانی از کشورهای دانمارک و هلند از سوی سازمان بهداشت جهانی به صورت تربیت تکنسین های کاردرمانی در بیمارستان شفا یحیائیان تهران در سال ۱۹۶۲ تاسیس شد و پس از آن برنامه کارشناسی این رشته مصوب شد و دانشکده رفاه اجتماعی (دانشگاه علوم پزشکی ایران) دانشجوی کارشناسی تربیت نمود.
نیاز روز افزون به کاردرمانگران باعث شد تا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از سال ۱۹۸۷ و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از سال ۱۹۹۱ مقطع کارشناسی کاردرمانی تاسیس نموده و با همان corriculume واحد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانشجوی کاردرمانی بپذیرند. تاکنون حدود ۲۲۰۰ کاردرمانگر از این سه دانشگاه فارغ التحصیل شده اند.
دانش آموزان مقطع متوسطه پس از اخذ دیپلم در رشته های علوم تجربی و ریاضی در آزمون کنکور سراسری مجاز به انتخاب رشتهٌ کاردرمانی خواهند بود. بدیهی است شرایط پذیرش نظیر ظرفیت،جنسیت،رتبه ی علمی در این رشته نیز تحت نظر وزارت بهداشت و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

دانش آموزان پس از موفقیت در آزمون کنکور سراسری و کسب کسوت دانشجویی بصورت ناپیوسته در سه مقطع کارشناسی،کارشناسی ارشدو دکترای تخصصی قادر به ادامه رشته خواهند بود.بدیهی است کلیه دانشگاههای دولتی سراسر کشور کاملاً تحت قوانین و پروتکل های درسی واحد و یکسانی می باشند.

واحدهای تخصصی تدریسی رشته کاردرمانی شامل موارد زیر می باشد:

۱- آناتومی (کالبد شناسی بدن)

۲- کینزیولوژی (حرکت شناسی مفاصل)

۳- فیزیولوژی

۴- روان شناسی ( عمومی ، تخصصی )

۵- روانپزشکی کودکان و بزرگسالان

۶- نورو آناتومی ( عصب شناسی )

۷- نوروفیزیولوژی

۸- استخوان شناسی

۹- تجزیه و تحلیل فعالیت های هدفمند

۱۰- رشد روانی _ حرکتی

۱۱- تکنیک های حرکت درمانی

۱۲- بیماری های کودکان

۱۳- ارتوپدی

۱۴- پاتوفیزیولوژی

۱۵- رادیو لوژی

۱۶- جامعه شناسی

۱۷- گروه درمانی

۱۸- نورولوژی

در ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۳ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجوز تاسیس مطب های کاردرمانی را صادر کرد که این روز از سوی انجمن کاردرمانی ایران، روز کاردرمانی در ایران معرفی شد.البته روز بیست وهفتم اکتبر به عنوان روز جهانی کاردرمانی در سراسر کشورهای عضو “فدراسیون جهانی کاردرمانی ” گرامی داشته می شود.
کاردرمانگران ابتدا در بیمارستان های دولتی مشغول بکار بودند ولی در حال حاضر بخش های کاردرمانی در بیمارستان های general یا تخصصی در بخش های ارتوپدی، نورولوژی، روماتولوژی، روانپزشکی، مراکز روزانه روانپزشکی، مراکز بازتوانی معتادین، مراکز توانبخشی کودکان، مراکز نگهداری معلولین وسالمندان، مدارس استثنایی، مراکز جامع توانبخشی، مراکز حرفه آموزی و توانبخشی حرفه ای تاسیس شده اند.
اخیرا مشاهده شده که برخی افراد سودجو بدون اخذ مدرک کاردرمانی، با تاسیس کلینیک های بدون مجوز و یا با معرفی نمودن خود با عنوان کاردرمانگر، اقدام به جذب افراد و سوء استفاده مینمایند. بنابراین درصورت نیاز به استفاده از خدمات کاردرمانی حتما از تخصص فرد به عنوان کاردرمانگر اطمینان حاصل فرمایید و بدانید که کاردرمانگران تحت نظارت سازمان نظام پزشکی بوده و الزاما دارای مدرک کاردرمانی در یکی از سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری هستند. لازم به ذکر است که علیرغم داشتن واحدهای مشترک با رشته روانشناسی، رشته کاردرمانی یک رشته کاملا متفاوت و تخصصی جداگانه در حیطه علم پزشکی محسوب میگردد.

منبع : سایت انجمن علمی کاردرمانی ایران

1 thoughts on “روز جهانی کاردرمانی مبارک

  1. سلام جناب مهندس خدمت شما عارضم چند وفت قبل در مورد ایجاد یک پست بانام انتقاد و پیشنهادات در همین وبلاگ موجود رامطرح نمودم ولی ایجاد نفرمودبد که فکر میکنم باشد بدنیست لذا دیروزبلا اجبار در همین گزارشتان کامنتی برای شما گذاشتم در مورد خلف وعده چند ماهه جنابعالی در مورد پل چهارم امروز با کمال تعجب دیدم کامنت فوق را پاک کردید که نشان از ضعف و عدم نقد پذیری شماست کاش طبق فرمایش حضرت علی لااقل از خصوصیت مدیریت یک شجاعت را داشتید و کامنت فوق را پاک نمیکردید در زیر خصوصیات یک مدیراز دیدگاه علی ع را گذاشتم جهت اطلاع .
    اصول مدیریت کارآمد از دیدگاه امام علی(ع)
    امام علی(ع) می‌فرماید: «ابزار مدیریت سعه‌ی صدر وشجاعت است»
    ۱٫ تحمّل بالا در سختی‌ها
    ۲٫ برخورد منصفانه با فرودستان و همقطاران
    ۳٫ توجه به وضع معیشتی کارکنان
    ٫۴ توانائی انسجام دهی و حفظ گروه
    ۵٫ نظم آراستگی و پیراستگی
    ۶٫ تعهّد نسبت به هدف
    ۷٫ توانایی شناخت صحیح از خویشتن (نقاط قوت و ضعف)
    ۸٫ هوشیار نسبت به پیرامون (محیط اجتماعی و فرصت‌ها و تهدیدها)
    الف) افق باز
    ب) افق دور
    ج) افق روشن. ا
    ۹٫ پاک‌سازی محیط ار چاپلوسان و تملق گویان
    ۱۰٫ داشتن ملایمت رفتاری (رفتار ملایم)
    ۱۱٫ مشورت در امور
    ۱۲٫ انتقاد پذیری
    ۱۳٫ رعایت اعتدال در امور
    ۱۴٫ اعمال مدیریت تشویق و تنبیه
    ۱۵٫ حفظ اسرار کارکنان
    ۱۶٫ آینده نگری